Terug naar alle concepten

Seagreen – zeewier & zeegroente

Seagreen zeewier & zeegroente: het gezonde voedsel van de toekomst, lekker en gemakkelijk gemaakt

lekkers-uit-de-zee
10-03-2017 Door harmjanvandijk

Categorie deelname: Samenwerkingsverband

Opgave: Slimme voeding

Seagreen maakt eten van zeewier toegankelijk, gemakkelijk en leuk. Hiertoe ontwikkelen we onderscheidend lekkere producten en een unieke keten. Zeewier op het dagelijks menu draagt bij aan het oplossen van grote actuele duurzaamheidsvraagstukken.

Het probleem

Vanuit vele duurzaamheidshoeken staat het traditioneel verbouwing van voedsel onder druk. Toevoegen van zeewier aan het dieet is hiervoor een gezonde oplossingsrichting. Zeewier is nog onbekend. Dus gaan we het toegankelijk leuk, en makkelijk maken

De oplossing

Door het eten van zeewier leuk en makkelijk te maken gaan we consumenten - in hun dagdagelijkse eetpatroon - aan het zeewier krijgen. Zeewier is een vrijwel onuitputtelijke en gezonde voedingsbron, rijk aan voedingsstoffen & arm aan calorieën . Zeewier is lekker en gemakkelijk te bewerken en heeft grote duurzaamheidsvoordelen:
- geen (kunst)mest en geen bestrijdingsmiddelen
- geen kostbaar zoetwater- en schaarse grondgebruik
- CO2 neutraal
- kan op grote schaal gekweekt worden

Voor wie?

In principe is dit een oplossing die relevant is voor alle consumenten wereldwijd. Gezien de onbekendheid van zeewier bij de consument richt Seagreen zich in eerste instantie op een specifiek doelgroep van bewuste consumenten die open staan voor vernieuwing en behoefte hebben aan gemakkelijk te bereiden, lekkere producten. Voor zichzelf en hun gezin.

Het 100 dagen doel

100 dagen: drie uitontwikkelde, lekkere en gemakkelijke zeewierproducten die omarmd worden door de doelgroep

Floriade : van een integraal beheerste zeewier keten tot en met een mooi assortiment aan relevante consumentenproducten die passen in een dagdagelijks dieet.

In het kort

Start project
amsterdam, nov 2016
Sector
food
Team
  • Toine, Wilke, Seaweedman.nl, zeewierexpert en -addict
  • Bart, van Olphen, dir foodworks BV, duurzaamheidsexpert, seafood goeroe & PR
  • Ton, Menken, dir Menken vd Assem BV & bestuurslid zeewierplatform, productie en operatie
  • Sonja, den Ouden, marketeer Menken vd Assem BV, marketing & productontwikkeling
  • Harm Jan, van Dijk, dir Foodworks BV, business & keten development
Mijlpalen
  • initiele productontwikkeling; afgerond
  • uitontwikkeling & productieklaar maken eerste producten; loopt
  • structureren en opzetten EU keten zeewier; loopt
  • opzetten marketing & PR rondom concept: loopt
  • introductie eerste producten: gepland
Samenwerkingspartners
Menken vd Assem BV, Toine Wilke, Foodworks BV, diverse andere partijen
Contact
Harm Jan van Dijk
Terug naar alle concepten
ld120619-008-web

Harm van Dijk
07-06-1973
Rotterdam

1986-1991 : Erasmiaans Gymnasium Rotterdam
1991 - 1997: Wageningen Universiteit
1997 - 2004: Douwe Egberts; diverse functies in operatie en marketing
2004 - 2008: Medellin Secret espresso; dir
2008 - 2013: Landmarkt; dir
2012 - nu: Fish Tales BV, Foodworks BV; dir

Expertise:
- food
- marketing
- productie
- business development
- duurzaamheid