Terug naar alle concepten

Vegxperience, de nieuwste innovatie in slimme voedseleducatie

Vegxperience, de interactieve expo voor een gezonde lifestyle switch

schermafbeelding-2017-03-10-om-00-09-25
10-03-2017 Door Viva Las Vega's

Categorie deelname: Samenwerkingsverband

Opgave: Slimme voeding

Er is 1 simpele formule om welvaartsziekten en klimaatverandering gelijk aan te pakken: minder dierlijk, meer plantaardig! Vegxperience laat jong & oud ervaren met oa. VR-technologie hoe het nieuwe eten een verschil maakt voor henzelf en de wereld.

Het probleem

We staan op een cruciaal punt in de geschiedenis, waarbij uitdagingen op het gebied van gezondheid en voedselzekerheid samenkomen. Plantaardig eten kan de oplossing zijn. Hoe maak je (jonge) consumenten enthousiast om die uitdaging aan te gaan?

De oplossing

Een evolutie naar een plantaardig dieet kan wereldwijd de sterfte aan welvaartsziekten terugbrengen met 8,1 miljoen doden/jaar en zorgkosten omlaag brengen met 1,067 triljoen dollar/jaar. En 70% van de voedselgerelateerde broeikasuitstoot wegnemen!

Met Vegxperience, een unieke, interactieve expo brengen wij deze enorme globale impact terug naar een persoonlijk verhaal: door mensen te laten ervaren wat plantaardig eten doet voor hun eigen gezondheid en hun persoonlijke milieu-impact.

Voor wie?

1. Bezoekers Vegxperience/consumenten:
----------------------------------------

Vegxperience is een interactieve expo voor alle leeftijden, voor iedereen die eet. Vegxperience is er in het bijzonder voor iedereen die beseft dat hun voedsel anders, gezonder, duurzamer moet, maar niet weet waar te starten.

We richten ons op vleesminderaars en flexitariers. Veel mensen willen wel vaker plantaardig eten, maar hebben een duwtje in de rug nodig. Om de transitie makkelijker te maken bieden we tools, recepten, tips en begeleiding op maat aan.

De pilotversie van Vegxperience is met name ontwikkeld met jongeren (16-35 jaar) als kerndoelgroep, maar ook bezoekers boven deze leeftijd reageerden positief op de ervaring en meldden zich vrijwillig aan voor de 30 dagen Challenge.
Bij uitbreiding van het concept tot een Vegxperience paviljoen op de Floriade ontwikkelen we ondermeer aparte elementen voor kinderen.

2. Bedrijven en producenten binnen de plantaardige food sector.
------------------------------------------------------------
Zij zijn op zoek naar manieren om hun klant kennis te laten maken met hun (nieuwe) producten. Ervaren is geloven. Voor veel mensen zijn bepaalde nieuwe eiwitbronnen, zoals zeewier, lupine, zuivel-alternatieven nog onbekend, omdat ze het nooit geproefd hebben. Maar ook plantaardige producten zoals peulvruchten, groenten en fruit zijn vaak nog ondervertegenwoordigd in het Nederlandse eetpatroon. Vaak juist omdat inspiratie voor smakelijke gerechten mist. Wij willen op grote schaal deze eerste kennismaking faciliteren en het kaderen in een positieve ervaring en een inspirerend verhaal.

3. Beleidsmakers en overheden:
-----------------------------
Overheidsinstanties zoals RIVM, Ministerie EZ en Voedingscentrum, maar ook op lokaal en provinciaal niveau raden consumenten aan om meer plantaardig te eten en minder dierlijk. Dit bespaart zorgkosten omdat een plantaardiger eetpatroon vaak ook samengaat met een lagere kans op welvaartsziekten, obesitas en bepaalde vormen van kanker. Met het IMVO convenant (6 maart 2017) spreken het Ministerie van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken zich expliciet uit voor een transitie van dierlijke naar meer plantaardige eiwitten in de menselijke voedselketen. De Vegxperience vertaalt deze doelstellingen naar consumenten en maakt het tastbaar en smakelijk.

4. Internationale jongeren/vrijwilligers/studenten/student-ondernemers:
-----------------------------------------------------------------------
Jongeren en internationale studenten van 18 tot 30 uit verschillende Europese landen zijn op zoek naar een zinvolle maatschappelijke ervaring buiten hun eigen land. Juist omdat het thema duurzame en gezonde voeding invloed heeft op de jonge generatie, is het erg interessant voor jongeren om ervaring op te doen bij het Vegxperience paviljoen op de Floriade. Wij bieden een werkervaringsplek voor internationale jongeren en met een pop-up ondernemersruimte willen we student-ondernemers een kans om hun vega horeca-concept uit te testen.

Het 100 dagen doel

Vegxperience start in 2017 als een mobiele, interactieve expo van 24 vierkante meter. Hiermee gaat Viva Las Vega’s samen met een team van 20 plant-powered promotors op tournee langs de hipste Food Festivals, lifestyle beurzen en evenementen van Nederland. We stonden al op de Nationale Gezondheidsbeurs, hebben een centrale plek op Castle Fest, Celtfest, bij het Keukenhof, bij VeggieWorld in de Jaarbeurs Utrecht en de Puur Fair. Alleen al met deze evenementen hebben we in 2017 een bereik van meer dan 100.000 bezoekers.

Onze ambitie voor de Floriade is het opzetten van een uniek ‘Vegxperience paviljoen’ waarin gezonde en duurzame plantaardige voeding centraal staat. Een doe-museum zoals NEMO, maar dan volledig in het teken van de plant powered lifestyle. Dit paviljoen combineert non-formele educatie over plantaardige voeding met food sampling van innovatieve duurzame eiwitbronnen, zoals zeewier, lupine, tempeh, seitan en zelfs Nederlandse soja en quinoa. Het zal tijdens en na de Floriade ruimte bieden voor live cooking (plantaardige kookdemo’s en workshops voor volwassenen en kinderen) en krijgt een internationale dimensie als allereerste 100% plantaardig guesthouse, tijdens de Floriade bestemd voor EVS-vrijwilligers, een uitwisselingsprogramma ondersteund door de Europese Commissie voor jongeren tussen 18 en 30 jaar die een internationale ervaring opdoen bij een Nederlandse maatschappelijke organisatie.

Daarnaast zien we de mogelijkheid om binnen het Vegxperience-paviljoen een pop-up restaurant ruimte in te richten waarin een aantal jonge ondernemers hun plantaardig horeca-concept een maand kunnen proefdraaien als onderdeel van de Floriade.

Vegxperience vormt de basis van een uniek 100% plantaardig, hypermodern paviljoen op de Floriade die een blijvende indruk zal achterlaten bij haar bezoekers.

In het kort

Start project
September 2016, Almere, Nederland
Sector
Voedseleducatie
Team
  • Veerle, Vrindts, Directeur Viva Las Vega's, Commercieel Manager Vegxperience, sociaal psycholoog
  • Pablo, Moleman, Manager Eiwitinnovatie, Creatief Manager Vegxperience, milieu-econoom
  • Nicoll, Peracha, HR-Manager, Trainingscoordinator Vegxperience en vrijwilligerswerving
  • Marloes, Boere, Verantwoordelijke samenwerking (hoge)scholen, Educatief Manager Vegxperience
  • Shayra, Bosveld, Stagiaire Viva Las Vega's, Grafisch ontwerp Vegxperience pop-up
  • Savanna, Van der Meij, Stagiaire Viva Las Vega's, Grafische vormgeving Vegxperience pop-up
Mijlpalen
  • September 2016: Licentie voor gebruik Virtual Reality technologie en beeldmateriaal door partner IAnimal (USA)
  • Oktober 2016: 1ste pilot Vegxperience Virtual Reality screening in Den Haag
  • December 2016: Getekend prototype van mobiele Vegxperience expo launched
  • December 2016: Start crowdfunding campagne bouw Vegxperience prototype
  • Januari 2017: crowdfunding mijlpaal 6000 euro is bereikt
  • Februari 2017: 2de pilot Vegxperience VR + deel van de expo op Nationale Gezondheidsbeurs (45.000 bezoekers)
  • 11-12 maart 2017: Lancering mobiele Vegxperience Expo op VeggieWorld beurs
  • 15 maart 2017 - 1 juni 2017: Selectie van food partners voor sampling aan de smaaktafel.
  • 15 maart 2017 - 1 juni 2017: Selectie deelname events, food festivals, beurzen voor zomertour.
  • Juni 2017: Ontwikkeling Vegxperience bezoekersgids met gezondheidstips, inspirerende recepten en stappenplan.
  • Zomer 2017: Vegxperience tournee langs o.a. Castle Fest, Puur Fair en Celt Fest (40.000 bezoekers)
  • Zomer + najaar 2017: Acquisitie subsidies, sponsoring, samenwerkingen en investeringen voor uitbouw van het Vegxperience concept op de Floriade
  • Lente 2018: Vegxperience als semi-permanente expo bij Innovatiewerkplaats
  • Zomer 2018 - Winter 2018: Try-outs en demo’s Vegxperience voor stakeholders in Innovatiewerkplaats
  • Winter 2018: Financiering Vegxperience paviljoen Floriade compleet
  • Lente 2019: Start bouw Vegxperience paviljoen
Samenwerkingspartners
Producenten van plantaardige eiwitproducten (Alpro, Goodbite, Vivera, SoFine, Dutch Weed Burger, partners van de Green Protein Alliance), AE International: Amerikaanse producent IAnimal Virtual Reality experience, Aeres Hogeschool, Almere Groenhorst college Almere , Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland, Europese Commissie: Erasmus Plus Education Program
Contact
http://greenproteinalliance.nl/ --- www.ianimal.org --- www.aeres.nl ---wWw.groenhorst,nl ---www.omfl.nl ---- www,erasmusplus,nl
Terug naar alle concepten

Viva Las Vega’s maakt vega eten leuk, lekker en makkelijk voor iedereen.

We inspireren zoveel mogelijk mensen om vaker te kiezen voor vaker plantaardig, want dat is beter voor de gezondheid, de dieren en het milieu. En we helpen bedrijven om het vega aanbod te vergroten.

Of het nu om recepten, restaurants, food festivals of internationale beurzen gaat. Viva Las Vega’s maakt het vega!

Viva Las Vega’s een door ANBI erkende onafhankelijke non-profitorganisatie voor een plantaardige toekomst.