Terug naar alle concepten

PotjeMet draagt bij aan een no-foodwaste wereld en creëert bewustzijn binnen de Nederlandse samenleving door haar product een unieke smaak te geven die het na vertellen waard is. Een PotjeMet een verhaal.

PotjeMet draagt bij aan een no-foodwaste wereld en creëert bewustzijn binnen de Nederlandse samenleving door haar product een unieke smaak te geven die het na vertellen waard is

cropped-20120114-dsc_0118
10-03-2017 Door Kevin Amaya Pulido

Categorie deelname: Student ondernemer

Opgave: Slimme voedselketen

Wereldwijd wordt er extreem veel voedsel verspild. Als we kijken naar ons kleine kikkerland dan verspilt men zo’n 14% aan voedsel dat komt neer op 50kg aan voedsel per persoon per jaar. Als we dan kijken naar de kosten hiervan dan komt het bedrag op

Het probleem

Er wordt gewoonweg te veel voedsel verspild waaronder groentes. Hieronder vallen ook wortelen die niet vallen onder het strenge criteria van een supermarkt. Ze zijn vaak te krom, hebben lelijke butsen of hebben niet de gewilde kleur. Het feit dat er

De oplossing

Wij nemen afgekeurde wortelen over van een boer en laten deze verschepen naar een zorgboerderij waar mensen met een beperking toch aan het werk kunnen en hier ons product maken, de worteljam! Deze jam is een aanrader voorbij elke borrel en is 100% biologisch.

Voor wie?

PotjeMet biedt een product aan voor consumenten die bewust bezig zijn met hun eetpatroon. Dit zijn consumenten die biologische producten aanschaffen of delicatesse zaken bezoeken. Daarnaast helpen wij de boer en verbeteren wij het milieu om vervolgens voedselverspilling irrelevant te maken.

Het 100 dagen doel

Tijdens de Floriade challenge willen wij onze productie opschalen en daarom ook een andere productie partner vinden. Tevens zullen wij ons bezigen met het vergroten van ons assortiment om meer soorten voedsel te redden van de verspillingsberg. Het uiteindelijke doel is om onze starter zelfstandig te maken.

In het kort

Start project
September 2013, Utrecht
Sector
Voeding
Team
  • Kevin, Amaya Pulido, Eventsmanager, Het opzoeken van evenementen en het werven van verkooppartners. Daarnaast het ondersteunen van teamleden.
Mijlpalen
  • • Februari 2015: Eerste gesprek met een bio-boer
  • • April 2015: PotjeMet pitcht bij SYNC
  • • Januari 2016: Contract met Syndion (onze huidige productiepartner) en de smaak van het product is vastgesteld!
  • • Eind oktober 2016: Verkoop tijdens Gat in de Markt was een groots succes, alle overgebleven potjes waren verkocht.
  • • Begin november 2016: Medewerking aan de wereldpakketten van Globals4Utrecht, grote afzet.
Samenwerkingspartners
Enactus Utrecht (onderdeel van), InHolland Delft, Instock Utrecht, Bio Romeo, Rio de Bio, Syndion, Social Impact Factory, Globals4Utrecht
Terug naar alle concepten
afbeelding1-2

Ik ben actief bij Enactus Utrecht waar ik PotjeMet ondersteun door evenementen te overzien/plannen en opzoek te gaan naar potentiele samenwerkingspartners.