Terug naar alle concepten

CitySenses. Een vrijetijdspark waar zintuiglijke beleving en reflectie centraal staan.

CitySenses. Een vrijetijdspark waar zintuiglijke beleving en reflectie centraal staan.

citysenses-home-onder
03-03-2017 Door CitySenses

Categorie deelname: Samenwerkingsverband

Opgave: Slimme voeding

In dit park wordt op innovatieve wijze kunst, wetenschap, natuur en spel verbonden in een spectaculair belevingslandschap. Door je zintuigen op een andere manier te gebruiken en hierdoor juiste keuzes maakt op op het gebied van gezondheid en voedsel.

Het probleem

Door tegenstrijdige informatie over voedsel en gezondheid ontstaat er keuzestress en sluiten mensen zich af. We laten het complete verhaal zien, zodat een bewuste keuze tussen een gezonde appel en een lekkere Big Mac makkelijker te maken is.

De oplossing

Nergens is er een plek waar expliciet aandacht gegeven wordt aan de rol van onze zintuigen in de keuzes die we maken over onze gezondheid en leefstijl. Je ontdekt dat je wel deze keuzes kunt maken. Je ziet de menselijke invloed op de ecologie en gaat samen met andere bezoekers oplossingsrichtingen vinden voor de universele vraagstukken die voor ons liggen: Over verantwoorde consumptie en voedselproductie. Het gaat over waarnemen, de feitelijkheden ontdekken en de verleiding begrijpen.

Voor wie?

Onze primaire doelgroep is een actief gezin, dat gewend is trips te maken naar belevenisvolle of spannende plekken voor een totaalervaring. Naar een wetenschapsmuseum, (pret)park of stad. Dat kunnen evenzeer toeristen zijn uit heel Nederland of onze buurlanden als ook de bewoners van Almere. Verder is het belevingspark gemaakt (voor en) met mensen met een zintuigelijke beperking. Doel is dat CitySenses gerealiseerd is voordat de Floriade er is, op een locatie aan het Weerwater. CitySenses blijft uiteraard ook na de Floriade bestaan.

Het 100 dagen doel

Binnen 100 dagen willen we een het eerste onderdeel 'Labyrinth of the Senses' van CitySenses ontwerpen en toetsen. Met de geldprijs van de challenge gaan we dit ontwerp ook proberen te maken. Het wordt een reizend doolhof voor promotie van ons vrijetijdspark (reist naar Leeuwarden Cultureel Hoofdstad, LowLands, onze buurlanden en verder) waarin je onze visie kunt proeven (en proefjes doen), kijken, ruiken en luisteren. Tegelijkertijd ontwikkelen we een spel ‘app’ met dezelfde naam dat je door het doolhof van verleidingen helpt in in bijvoorbeeld de supermarkt. Dit doolhof en bijbehorende app verbindt tegelijkertijd onze fanbase.

In het kort

Start project
01-03-2016 via de aftrap in Theater Corrosia Almere voor een kleine honderd belangstellenden uit Almere en regio.
Sector
Vrijetijdspark
Team
  • Mira, Ticheler, Initiatiefnemer (alaMira kunstprojecten), Artistiek & educatief leider en concept
  • Marcel, Kolder, Initiatiefnemer (Draoidh bv innovatie en communicatie), Organisatie & communicatie en concept
  • Jorg, Hempenius, Initiatiefnemer (Iscent vof), Geurdeskundige & geurjockey en concept
Mijlpalen
  • Slaan van de eerste paal van CitySenses bij het Weerwater.
  • Realisatie Labyrinth of the Senses. Een reizende mini-expo.
  • Vanaf 2022 delen van onze expositie laten rondreizen in Europa en wellicht verder. Verder ook uitwisselen met andere steden.
Samenwerkingspartners
Diverse MKB bedrijven, stichtingen, instellingen, hogescholen en overheden. We werken samen (intenties zijn uitgesproken) met hogeschool Aeres, met stichting Stad en Natuur, alaMira, Draoidh, Next Nature Netwerk, Gamifier Horst Streck, Ben Warner, Wageningen, TSR, Iscent, Project.DWG, Innoplant, TopHuizen, Staag, Museummakers, Speelplan, Createlab, Mayim werkbureau, Stadsboerderij, Minimono, Maria Kookt, Urban Green Luxury, Grow Festival, City Marketing, Culturele instellingen in de regio, en grotere organisaties als Koninklijke Visio, Active Health Group en anderen. Nieuwe kennispartners of partners die willen meebouwen (letterlijk en figuurlijk) zijn welkom.
Contact
[email protected], [email protected] of neem een kijkje op http://www.citysenses.nl
Terug naar alle concepten
marcelkoldergl

Opschudden publieke ruimte, innovaties, duurzaam, communicatie.